• PolubSport.pl - treningi personalne, siłownia, fitness.
  • biuro@polubsport.pl
  • + 48 509 103 273

Detoks , a metabolizm

  • Home / Detoks , a metabolizm

Detoks , a metabolizm

  • by Admin1 |
  • Comments off

„Jestes tym, co jesz” – tym prostym stwierdzeniem Hipokrates starał się przekazać ludzkości, jak ważnym dla dobrej jakości życia jest zdrowe odżywianie i zbilansowana dieta.

Błędne nawyki żywieniowe, stres oraz zanieczyszczenia powietrza sprawiają, że nasze organizmy są po brzegi wypełnione toksynami różnego pochodzenia. Oznacza to, że szkodliwe dla naszego zdrowia substancje gromadzą się we wszystkich tkankach naszego ciała, lecz głównie w tkance tłuszczowej.

Organizm ludzki wyposażony jest w kilka narządów, dzięki którym jest w stanie pozbyć się toksyn. Należą do nich nerki, wątroba, jelita oraz skóra. Niejednokrotnie jednak ten naturalny proces oczyszczania organizmu zostaje spowolniony, a wszystko za sprawą nowoczesnego stylu życia i poprzez złe nawyki żywieniowe. Powoduje to całkowite zablokowanie metabolizmu. Spowolniony metabolizm z kolei niesie za sobą wiele różnych problemów, których objawy nie tak trudno zaobserwować.

Jeśli zauważasz u siebie zaparcia, wzdęcia, uczucie zmęczenia, pogorszenie nastroju, bóle głowy, wypadanie włosów, problemy z kontrolą wagi, celullit, to jest to dal Ciebie sygnał, że Twój organizm woła do Ciebie o pomoc. Nie jest on w stanie poradzić sobie sam z ilością toksyn nagromadzonych w jego wnętrzu. Jeśli wyżej wymienione objawy nie wydają Ci się aż tak poważne i od dłuższego czasu radzisz sobie z nimi na różne sposoby, to powinieneś wiedzieć, że nie są one jedynym zagrożeniem czyhającym na Ciebie w sytuacji, gdy zdecydujesz się „przymknąć na nie oko”. Prawdziwe kłopoty są jeszcze przed Tobą, a w momencie, w którym zostaną zdiagnozowane u Ciebie reumatoidalne zapalenie stawów, choroby sercowo – naczyniowe lub cukrzyca może być już być za późno.

Zapobiegać, zamiast leczyć

Eliminacja nagromadzonych w organizmie toksyn jest konieczna, a proces detoksykacji nie jest tak trudny i uciążliwy, jak mogłoby się wydawać. Najprostszymi sposobami na to są zmiana diety oraz stylu życia. Zredukowanie stresu oraz wprowadzenie do naszej codzienności elementu aktywności fizycznej jest czymś, na co każdy z nas może sobie przecież pozwolić.

Ideą detoksykacji jest niespożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, jakimi są mięso, czy też mleko i jego przetwory w celu poprawienia naszego profilu lipidowego. Należy jednak pamiętać, że produkty spożywcze zwierzęcego pochodzenia dostarczają naszym organizmom wysokowartościowego białka, dlatego wykluczenie ich z diety powinno być krótkotrwałe.

Proces detoksykacji nie jest zalecany w przypadku kobiet w ciąży, kobiet starających się o dziecko, matek karmiących oraz osób,  które znajdują się w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach lub urazach.

Detoks – jak się do tego zabrać?

Na rozpoczęcie i zakończenie detoksu najlepiej wybrać weekend. Najczęściej  to właśnie w weekend mamy więcej czasu dla siebie, a nasze codzienne obowiązki nie naglą nas jak bywa to w ciągu tygodnia. Dzięki temu nasz organizm będzie mieć szansę do przyzwyczajenia się do nowych warunków, jakie mamy zamiar mu podyktować.

Jeśli na co dzień spożywasz duże ilości kofeiny to całkowite jej odstawienie nie jest najlepszym pomysłem. Jeśli wypijasz 2 lub więcej kaw dziennie oraz / lub 2 napoje (lub więcej) gazowane typu cola, czy tez napoje energetyczne dziennie, to postaraj się, aby w ciągu weekendu ich łączna ilość nie przekroczyła 2 ( w cały weekend). Z uwagi na fakt, iż kofeina jest używką powodującą uzależnienia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że odczujesz nieprzyjemne skutki zmniejszonej jej dziennej dawki. W pierwsze dni po ograniczeniu/zrezygnowaniu z kofeiny możesz odczuwać zmęczenie/ rozdrażnienie/ problemy z koncentracją, lecz z każdym kolejnym dniem powinno już być tylko lepiej.

Zadbaj o odpowiednie nawadnianie się. Jeśli wypijasz mniej niż litr wody dziennie, to zdecydowanie powinieneś postarać się zwiększyć jej ilość do 1,5 litra. Dodatkowo postaraj się wypić  szklankę naturalnego, świeżego soku oraz filiżankę ziołowej herbaty. Może to być mięta, melisa, dziurawiec, zielona herbata lub każda inna, byle nie czarna.

Metoda 5-ciu

Podczas detoksu ważnym jest dostarczanie organizmowi kilku kluczowych składników, dzięki którym utrzymamy poziom glukozy we krwi na prawidłowym poziomie, ograniczymy zatrzymywanie wody w organizmie i zadziałamy stymulująco na metabolizm oraz wyeliminujemy wolne rodniki odpowiedzialne za przedwczesne starzenie się. Postaraj się zatem każdego dnia spożywać produkty wymienione w poniższej tabeli. Gotowi?

PRZEKĄSKI

SUPER FOODS

ANTI-AGIG

½ awokado i 2 małe suchary

Pietruszka Cynamon

1 sezonowy owoc i 4-5 migdałów

Szparagi

Szpinak

1 sezonowy owoc 0 2 orzechy włoskie

Ogórek

Owoce leśne (jagody, jeżyny, maliny)

1 sezonowy owoc i łyżka pestek z dyni

Grejpfrut

Orzechy

Kromka chleba żytniego z łyżką oliwy z oliwek Cebula

Nasiona ( np. pestki dyni, słonecznik)

 

 

Surfski.pl logo

4,3,2,1 – KONIEC! Tak, tylko 4 dni pozostały do zakończenia sezonu. Surfski Szkoła kitesurfingu Lo Stagnone dziękuje wszystkim kursantom, których miała przyjemność szkolić w sezonie 2017 i tym samym serdecznie zaprasza wszystkich na rozpoczęcie nowego sezonu juz pod koniec marca! Stay tuned!