• PolubSport.pl - treningi personalne, siłownia, fitness.
  • biuro@polubsport.pl
  • + 48 509 103 273

Zdrowe tłuszcze

Zdrowe tłuszcze

  • by Admin1 |
  • Comments off

Większości z nas słowo „tłuszcz” nie kojarzy się ze zdrowiem, a więc przeciwnie. Jednakże badania naukowe udowadniają, iż zdrowe tłuszcze są niezbędne dla naszego zdrowia oraz do poprawnego przebiegu procesów metabolicznych. Warto zatem umieścić je w naszej codziennej diecie, by móc cieszyć się z profitów, jakie oferują.

Czym są zdrowe tłuszcze?

Zdrowe tłuszcze są odpowiedzialne za obsługę wielu ważnych procesów biochemicznych i tworzą błony komórkowe naszych organizmów, zapewniając im odpowiednią wilgotność oraz elastyczność.  Spożywanie zdrowych tłuszczów pomaga w kontroli i utracie masy ciała z uwagi na ich ważną rolę w procesach metabolicznych.

Zdrowe tłuszcze – dlaczego warto je jeść?

Korzyści płynące ze spożywania zdrowych tłuszczy są liczne – tak liczne, jak ich źródła. Przeanalizuj poniższą listę profitów i zdecyduj, czy znajduje się na niej choć jedna rzecz, której chciałbyś dla siebie.

  • Dobry nastrój, niezawodna pamięć i doskonała koncentracja

Kwasy tłuszczowe Omega-3 zbudowane są z dwóch długołańcuchowych kwasów tłuszczowych (DHA –dokozaheksaenowego i EPA -eikozapentaenowego). Pomagają organizmowi tworzyć błony ochronne, dzięki którym komórki mózgowe komunikują się między sobą . Ponadto kwasy Ω3 zwiększają wrażliwość na serotoninę, znaną również pod nazwą hormonu szczęścia. Dodatkowo poprawiają pamięć i dodają energii.

  • Chronią serce

Udowodniono, że zdrowe tłuszcze skutecznie obniżają poziom  LDL („zły” cholesterol )i trójglicerydów we krwi. Związki te są są niezwykle szkodliwe dla naszych tętnic, gdyż odkładają się na ich ściankach, powodując zwężenie prześwitu tętnic  (miażdżyca). Dzięki zdrowym tłuszczom jesteśmy w stanie utrzymać pod kontrolą ciśnienie krwi oraz ustabilizować częstotliwość skurczów mięśnia sercowego. Dodatkowo są one odpowiedzialne za hamowanie procesu powstawania skrzepów krwi i poprawiają zdolność komunikacji w obrębie komórek mięśnia sercowego, co pozwala na uniknięcie epizodów arytmii serca.

  • Pomagają w kontroli poziomu cukru we krwi

Wieloletnie badania laboratoryjne wykazały, iż u osób spożywających kwasy tłuszczowe Ω3 zwiększona została wrażliwość na insulinę. Oznacza to iż zarówno osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą, jak i osoby zdrowe, mogą łatwiej zapanować nad poziomem cukru we krwi i uchronić się przed epizodami „skoków cukru” niebezpiecznych dla naszego zdrowia i życia.

  • Wspomagają układ odpornościowy

Reumatoidalne zapalenie stawów, astma, osteoporoza, wrzodziejące zapalenie jelita gubego, łuszczyca oraz inne choroby zapalne i autoimmunologiczne mogą wynikać ze zmniejszonej absorpcji kwasów tłuszczowych omega-3 w połączeniu z niezdrową dietą. Wzbogacenie diety kwasami Ω3 mogą pomóc zmniejszyć produkcję substancji, będących odpowiedzialnymi za stany zapalne.

  • Wspomagają proces odchudzania oraz utrzymanie pożądanej masy ciała

Dzięki kwasom Ω3 uczucie sytości utrzymuje się dłużej. Dodatkowo powodują efekt, w którym nasz organizm korzysta z tłuszczy, a nie z węglowodanów czy białek, jako źródła energii. Efekt? Twoje ciało przemienia się w maszynę spalającą tłuszcz.

Czy choć jedna z powyższych, dobroczynnych właściwości kwasów tłuszczowych zdołała do Ciebie przemówić? Sprawdź zatem gdzie ich szukać!

Zdrowe tłuszcze – gdzie ich  szukać?

  • Nasiona i orzechy

Są bogatymi źródłami witamin i mikroelementów, stanowią również bogate źródło kwasów Ω-3, Ω-6 oraz Ω-9. Siemię lniane, nasiona Chia oraz orzechy włoskie zawierają kwas alfa linolenowy, którego zalecana dzienna dawka najczęściej nie jest spożywana. Dodaj zatem orzechy i nasiona do jogurtu lub smoothie i ciesz się zdrowiem.

  • Awokado

Fenomenalne źródło witaminy B5, odpowiedzialnej za zdrowie nadnercza – gruczołu odpowiedzialnego za produkcję hormonów (głównie glikokortykoidów, mineralokortykoidów oraz hormonów płciowych). To właśnie dzięki nadnerczom nasz organizm wytarza adrenalinę, dzięki której w odpowiedni sposób reagujemy na zagrożenie czy stres.

  • Tłuste ryby morskie

Łosoś, sardynka czy makrela? Która z wymienionych ryb jest Twoją ulubioną? To właściwie bez znaczenia, ponieważ wszystkie trzy są tak samo bogate w kwasy tłuszczowe Omega- 3.

  • Olej kokosowy

Źródło kwasu laurynowego, który wbrew pozorom nie tak łatwo znaleźć w pożywieniu w zadowalającej ilości. Kwas laurynowy posiada właściwości antybakteryjne, przeciwpasożytnicze i przeciwgrzybiczne. Rafinowany olej kokosowy ma również bardzo dużą temperaturę dymienia, co oznacza, że w trakcie jego obróbki termicznej nie wydzielają się substancje rakotwórcze nawet przy dość wysokich temperaturach. Czyni to z oleju kokosowego tłuszcz idealnie nadający się np. do smażenia. Dzięki zawartej w nim monolaurynie, olej kokosowy charakteryzuje się silnym działaniem przeciwzapalnym.

  • Oleje tłoczone na zimno – oleje z pierwszego tłoczenia

Oliwa z oliwek, olej sezamowy czy olej kokosowy tłoczone na zimno spożywa się w formie surowej ( nieprzetworzonej). Są to tłuszcze nienadające się do smażenia z uwagi na ich niski punkt dymienia. Spożywanie olejów tłoczonych na zimno wspomaga proces obniżania poziomu cholesterolu we krwi (LDL), co z kolei zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych oraz udaru mózgu.

 

Surfski.pl logo

Nie od dziś wiadomo, że zdrowe odżywianie to dopiero połowa drogi do sukcesu. Nie mniej ważna jest aktywność fizyczna. Nauka kitesurfingu oraz windsurfing to świetne, alternatywne sposoby na trening całego ciała.